Hop til indhold

Bakker I jeres køleskab op?

• Please log in to reply
24 svar på dette emne

#1 Tomaten

Tomaten

Bålmads-freak

• Æresmedlem Gul
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1709 Indlæg:
  • Køn:Kvinde
  • Status:Single
  • Bor:Vendsyssel
  • Børn:Ingen børn
  • Fødselsår:1960
Opskrifter: 6

Sendt 02 March 2013 - 16:16

Ja, jeg anede ikke det hed sådan før jeg læste om det.

http://politiken.dk/...t-koeleskab-op/

Men sagen er at jeg har brugt princippet i årevis. Det er nemt at kaste sig over grøntsagerne både hvis de skal bruges som tilbehør, som salat eller som gnavegrønt.

Lige nu ligger der et dampet broccolihoved i et dørslag og drypper af. Nu om lidt deler jeg broccolien i buketter, lægger dem i en lufttæt beholder og så er det ellers ind i køleskabet.

I morgen er det tid til rosenkålen....... :)

#2 Frunissen

Frunissen

Det er med mennesker som med vittigheder. De gode har større cha

• Æresmedlem - Grøn
  • 7813 Indlæg:
  • Status:Gift
  • Bor:Ballerup
  • Børn:2 børn
  • Fødselsår:1976
Opskrifter: 8

Sendt 02 March 2013 - 17:13

nææ det gør jeg ikke. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det ville være en fidus for os herhjemme.

#3 hylle

hylle

beslutninger giver nattero - gode beslutninger giver god nattero

• Æresmedlem - Rød
  • 15061 Indlæg:
  • Bor:Aalborg
  • Fødselsår:1959
Opskrifter: 18

Sendt 02 March 2013 - 17:39

Det gør jeg hver mandag på arbejde, men desværre ikke herhjemme,selvom jeg ofte har intentionerne om det, bliver det ikke til noget

#4 Muldebeerg

Muldebeerg

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Grøn
  • 2857 Indlæg:
  • Status:I parforhold
  • Bor:8600
  • Fødselsår:1974
Opskrifter: 3

Sendt 02 March 2013 - 18:36

Det har jeg faktisk aldrig tænkt over før, men det ser egentligt ganske smart ud.. Jeg forstår ikke lige helt den med "skrællebakken", er det i stedet for at skrælle ned i vasken, så bruger man en plasticdims som "skraldespand"?... Men det øvrige tror jeg da måske jeg skal ha' afprøvet derhjemme, når jeg lige får høstet nogle plasticdimser der har en fin størrelse.. :) Så tak for rådet, Tomat. *s*

#5 Tomaten

Tomaten

Bålmads-freak

• Æresmedlem Gul
  • 1709 Indlæg:
  • Status:Single
  • Bor:Vendsyssel
  • Fødselsår:1960
Opskrifter: 6

Sendt 02 March 2013 - 19:03

Se indlægMuldebeerg, på 02 March 2013 - 18:36, sagde:

Det har jeg faktisk aldrig tænkt over før, men det ser egentligt ganske smart ud.. Jeg forstår ikke lige helt den med "skrællebakken", er det i stedet for at skrælle ned i vasken, så bruger man en plasticdims som "skraldespand"?... Men det øvrige tror jeg da måske jeg skal ha' afprøvet derhjemme, når jeg lige får høstet nogle plasticdimser der har en fin størrelse.. :) Så tak for rådet, Tomat. *s*

Nej, jeg bruger ikke 3-bakke-systemet. Jeg bruger heller ikke slikbøtter, de er for store til mit brug. Jeg har købt nogle flade plastbøtter i Brugsen og så ordner jeg én grøntsag ad gangen - i køkkenvasken. Løg har jeg i gamle honningbøtter og de er både i skiver og hakkede (en bøtte til hver). Det har fungeret fint i årevis.

#6 Muldebeerg

Muldebeerg

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Grøn
  • 2857 Indlæg:
  • Bor:8600
  • Fødselsår:1974
Opskrifter: 3

Sendt 02 March 2013 - 19:38

Smart Tomaten - den med skrællebakken kommer vist heller ikke i brug hos os. Jeg er godt tilfreds med vasken *s*

#7 Mimmer

Mimmer

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Grøn
  • 2993 Indlæg:
  • Børn:Gravid
  • Fødselsår:1978

Sendt 03 March 2013 - 09:10

Jeg tror at herhjemme kunne det være super med gulerødder, men jeg ved ikke rigtig om en carte dor beholder er tæt nok til at holde løg-smagen/lugten fra mælken? Tomt når du bruger en honningbøtte er den så tæt nok til at hele køleskabet ikke lugter af løg?

#8 Frunissen

Frunissen

Det er med mennesker som med vittigheder. De gode har større cha

• Æresmedlem - Grøn
  • 7813 Indlæg:
  • Bor:Ballerup
  • Fødselsår:1976
Opskrifter: 8

Sendt 03 March 2013 - 09:36

HVor længe kan grøntsgarene holde sig på denne måde?

#9 hylle

hylle

• Æresmedlem - Rød
  • 15061 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 09:51

Nu er jeg jo over hele hovedet ikke tilhænger af Cartedór, honning ,salat  bøtter og lign. af den grund at det ikke er en opbevarings bøtte som sådan. men salgs matriale , nu ved jeg godt I så vil sige at jeg er skadet , men so be it. Men der er en grund til at fertiliteten er dalende og jeg er næsten sikker på at vores ringe forståelse for at den slags plast og andre produkter / tilsætniungs stoffer har en god andel af det.

Når det er sagt så kan en beholder af god kvalitet uden pvc,phalater( staves?) og andre giftige stoffer , sagtens holde lugten ude af løg og lign stærke dufte , bare skal den være rund da runde beholdere er mere tætte for luft og vædsker end kantede.
Men til rødder og den slags er kantede  udemærkede og kan sagtens holde gulerødder friske en lille uges tid i vand der skiftes fra dag til dag ( så kan man snakke om vitaminer der går tabt med vandet)
En pose friske gulerødder kan jeg holde i mit køleskab i 14 dage i en TW beholder fra Fridge smart serien , dem med riller og ventiler. Jeg skærer bare en lille smule af toppen , for der er  typisk der de rådner og så lukker jeg tæt

Men igen emballage fra andre madvarer er ikke til opbevaring , det er transport beholdere og til det der er der i,  og ikke andet - En Cartedór beholder ved man ikke om den afgiver noget ved opvarmning da den er beregnet til frost osv.
Sorry det var en kæp hest der lige dukkede op her i disse hestetider :cool:

#10 Fru Mås

Fru Mås

Gumsegnøffemor

• Æresmedlem - Blå
  • 1790 Indlæg:
  • Bor:Nordfalster
  • Børn:4 børn
  • Fødselsår:1970

Sendt 03 March 2013 - 10:06

Hylle, du har samme kæphest som mig så, kan jeg forstå. Hvis diverse plasticbøtter bliver gemt herhjemme, så er det aldrig til at opbevare madvarer i! Lige i øjeblikket har jeg for eksempel to stående på køkkenbordet - en, jeg smider al mandens rod fra køkkenbordet op i, og en til alle ungernes rod fra køkkenbordet :lol: . Ellers bliver de smidt ud - mens jeg mugger og brokker over, at man dog ikke kan finde på noget smartere!

#11 Mettemumzen

Mettemumzen

All you need is love

• Æresmedlem - Rød
  • 7540 Indlæg:
  • Børn:1 barn
  • Fødselsår:1980

Sendt 03 March 2013 - 10:19

Se indlæghylle, på 03 March 2013 - 09:51, sagde:

Nu er jeg jo over hele hovedet ikke tilhænger af Cartedór, honning ,salat  bøtter og lign. af den grund at det ikke er en opbevarings bøtte som sådan. men salgs matriale , nu ved jeg godt I så vil sige at jeg er skadet , men so be it. Men der er en grund til at fertiliteten er dalende og jeg er næsten sikker på at vores ringe forståelse for at den slags plast og andre produkter / tilsætniungs stoffer har en god andel af det.

Når det er sagt så kan en beholder af god kvalitet uden pvc,phalater( staves?) og andre giftige stoffer , sagtens holde lugten ude af løg og lign stærke dufte , bare skal den være rund da runde beholdere er mere tætte for luft og vædsker end kantede.
Men til rødder og den slags er kantede  udemærkede og kan sagtens holde gulerødder friske en lille uges tid i vand der skiftes fra dag til dag ( så kan man snakke om vitaminer der går tabt med vandet)
En pose friske gulerødder kan jeg holde i mit køleskab i 14 dage i en TW beholder fra Fridge smart serien , dem med riller og ventiler. Jeg skærer bare en lille smule af toppen , for der er  typisk der de rådner og så lukker jeg tæt

Men igen emballage fra andre madvarer er ikke til opbevaring , det er transport beholdere og til det der er der i,  og ikke andet - En Cartedór beholder ved man ikke om den afgiver noget ved opvarmning da den er beregnet til frost osv.
Sorry det var en kæp hest der lige dukkede op her i disse hestetider :cool:/>

Helt enig.
De bøtter er jo slet ikke lavet til at opbevare nøgne madvarer i :S

#12 hylle

hylle

• Æresmedlem - Rød
  • 15061 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 10:51

Se indlægFru Mås, på 03 March 2013 - 10:06, sagde:

Hylle, du har samme kæphest som mig så, kan jeg forstå. Hvis diverse plasticbøtter bliver gemt herhjemme, så er det aldrig til at opbevare madvarer i! Lige i øjeblikket har jeg for eksempel to stående på køkkenbordet - en, jeg smider al mandens rod fra køkkenbordet op i, og en til alle ungernes rod fra køkkenbordet :lol: . Ellers bliver de smidt ud - mens jeg mugger og brokker over, at man dog ikke kan finde på noget smartere!

Dejligt at andre end mig også ved det - Jeg får tit pålæst at jeg er hjernevasket af TW , men det er faksisk slet ikke dem der  har lært mig lektien , men alm interesse og selvfølgelig min uddannelse - Jeg gemmer skam dem jeg har fået med salater i på arbejde, men det er kun til dem der vil have en rest med hjem fra frokosten, og de får besked på at smide den ude efterflg. og ikke varme maden der i - Dem jeg har mistænkt for at bare sige ja ja og gøre som de plejer.....  de får enten ikke maden, eller ikke  i en bøtte men en plastpose som de er nødt til at komme maden i en skål eller gryde for at varme den.
Jeg smider også deres bøtter ud hvis de har sat den til opvask når de har spist frokost ( jo jeg tager gerne deres madkasser og lign hvis de har skyllet dem af ) Men Cartedór bruger jeg ikke  og vasker dem heller ikke af ^_^

Se indlægMettemumzen, på 03 March 2013 - 10:19, sagde:

Se indlæghylle, på 03 March 2013 - 09:51, sagde:

Sorry det var en kæp hest der lige dukkede op her i disse hestetider :cool:/>

Helt enig.
De bøtter er jo slet ikke lavet til at opbevare nøgne madvarer i :S

Det er nemlig rigtig Mette - Men du er jo også inden for mad industrien og har sikkert også fået lektien derfra :5biggrin:

#13 hylle

hylle

• Æresmedlem - Rød
  • 15061 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 11:02

Hmmm jeg har ikke set indslaget til ende fordi jeg faktisk allerede ved et af de først billeder tænkte , hvad har de llige gang i ???
En hver med lidt kendskab til mad og køkken hygiejne ved da at man ikke gør grønsager rene  sammen med kød og hvad er det der står midt i billedet lige bagved gulerødderne?? Uhhh der er lagt op til mave forgiftning der - Jordbakterier og kød  uhmm en lækkerbidsken

Nej Jeg ville bare følge lidt op på min kæphest

Man behøver skam ikke købe TW for at være korrekt, de billige fra de forskellige butikker kan også bruges, de kan være tætte osv. og dem har man måske råd til at skifte ud tiere end TW , blot er det skide træls at den man nu lige var så glad for, gik i udu og ikke var tæt mere , og ikke fåes mere og hvad ved jeg , bare skal man huske at der skal være fødevare godkendelse på dem , det er den med glas og bestik i bunden , og så er der nogen der har micro symbolet på , det er dem der er beregnet til micro også - Alt andet  plastik vil jeg ikke komme i micro ovnen , ikke fordi jeg er bange for det ikke kan holde, men fordi jeg sætter spørgsmåls tegn ved hvad de frigiver ved opvarmning- Har jeg ikke sådan en med micro til det jeg skal varme der så tager jeg noget porcelæn

http://www.forbruger...ad-om-emballage  her står en hel masse om det jeg her har skrevet om

Dette indlæg er blevet redigeret af hylle: 03 March 2013 - 11:04

#14 Mettemumzen

Mettemumzen

All you need is love

• Æresmedlem - Rød
  • 7540 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 11:24

Man må ikke en gang sætte børns melamin "porcelæn" i mikro ovnen, det vidste jeg ikke engang

#15 Thea

Thea

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Rød
  • 12445 Indlæg:
Opskrifter: 2

Sendt 03 March 2013 - 11:26

Næææ... Det gør vi ikke...
Men det kunne da egentlig godt være, at man skulle prøve det :39:

Her i huset bliver diverse isbøtter m.m. gerne vasket op og gemt...
Men det er nu til at bruge til alt andet end mad ;)
Ej, jeg kan kan en sjælden gang finde på at bruge en sådan bøtte til mad, hvis jeg er udgået for andet.
Men jeg kunne da godt nok aldrig finde på at varme sådanne bøtter op :S

#16 Mettemumzen

Mettemumzen

All you need is love

• Æresmedlem - Rød
  • 7540 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 12:01

Jeg mener bare at hvis man skræller en kartoffel og ikke dækker den med vand, så bliver den grå/ brun og grim?

#17 Linse

Linse

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Rød
  • 29565 Indlæg:
  • Fødselsår:1965
Opskrifter: 43

Sendt 03 March 2013 - 12:47

Jeg bakker ikke op om at bakke op i køleskabet...
Det kan hænde vi skræller gulerødder på den måde.
Men ellers nej det er vores husholdning ikke stor og perfekt nok til.. :cool:
Jeg bruger gerne isbøtter til opbevaring, jeg varmer ikke op i dem, men hvis ungerne skal ha mad med hjem, tager de det ud og varmer på en tallerken. De bruges jo til at opbevare is i, og er godkendt til dette, så kan  man da osse opbevare kold mad deri. Eller grøntsager.
Jge har de der tubberware du snakker om hylle,men er skuffet over dem, for gulerødder holder ikke så længe som lovet, så de er bare stillet ind i skabet.

#18 hylle

hylle

• Æresmedlem - Rød
  • 15061 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 14:15

Se indlægLinse, på 03 March 2013 - 12:47, sagde:

Jeg bruger gerne isbøtter til opbevaring, jeg varmer ikke op i dem, men hvis ungerne skal ha mad med hjem, tager de det ud og varmer på en tallerken. De bruges jo til at opbevare is i, og er godkendt til dette, så kan  man da osse opbevare kold mad deri. Eller grøntsager.
Jge har de der tubberware du snakker om hylle,men er skuffet over dem, for gulerødder holder ikke så længe som lovet, så de er bare stillet ind i skabet.

Husker du at skære af der hvor toppen på guleroden sad? og er de tørre når du lægger dem deri?  Hvis de ting er ok så skulle de ( det kan mine 9 ud af 10 gange ) holde i mere end en uge - Dem jeg har i køleskabet idag er faktisk fra sidste lørdag og fejler ikke en snus

#19 Linse

Linse

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Rød
  • 29565 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 16:29

Se indlæghylle, på 03 March 2013 - 14:15, sagde:

Husker du at skære af der hvor toppen på guleroden sad? og er de tørre når du lægger dem deri?  Hvis de ting er ok så skulle de ( det kan mine 9 ud af 10 gange ) holde i mere end en uge - Dem jeg har i køleskabet idag er faktisk fra sidste lørdag og fejler ikke en snus
De blir ligesom våde..af at ligge deri. Danner kondens.
Nej jeg har ikke skåret i dem, men de har været tørre. Og jeg fik at vide de ku ligge deri i 6 uger...

#20 hylle

hylle

• Æresmedlem - Rød
  • 15061 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 17:26

Se indlægLinse, på 03 March 2013 - 16:29, sagde:

Nej jeg har ikke skåret i dem, men de har været tørre. Og jeg fik at vide de ku ligge deri i 6 uger...

Aiii der er munden sgu taget for fuld 1-2 uger mere tror jeg ikke på. Det er en SÆLGER du har haft fat i der, uden at have forstand på det hun solgte ,  hvis der er kondens så prøv at lukke den ene ventil op - og skær lige topenden af - så skal du bare se løjer du ;)

#21 Linse

Linse

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Rød
  • 29565 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 17:36

Se indlæghylle, på 03 March 2013 - 17:26, sagde:

Aiii der er munden sgu taget for fuld 1-2 uger mere tror jeg ikke på. Det er en SÆLGER du har haft fat i der, uden at have forstand på det hun solgte ,  hvis der er kondens så prøv at lukke den ene ventil op - og skær lige topenden af - så skal du bare se løjer du ;)
Jeg gjorde som tegningen viste mht at lukke op eller ej..

#22 hylle

hylle

• Æresmedlem - Rød
  • 15061 Indlæg:

Sendt 03 March 2013 - 17:52

Se indlægLinse, på 03 March 2013 - 17:36, sagde:

Se indlæghylle, på 03 March 2013 - 17:26, sagde:

Jeg gjorde som tegningen viste mht at lukke op eller ej..

Der er også lidt kondens i mine, men ikke mere end det bare holder gulerødderne saftige,  de svømmer ikke i væde . Mht at lukke op og lukke det går jeg ikke så meget op i , er der meget kondens så åbner jeg den ene. er det noget der skal holdes tørt så er det begge , menmest er de begge lukket uanset grønsag

#23 smillasmiles

smillasmiles

Æres Ekvinde

• Æresmedlem - Grøn
  • 1279 Indlæg:
  • Børn:4 børn
  • Fødselsår:1963

Sendt 05 March 2013 - 11:38

Vi bakker ikke op..det kunne jeg ikke finde på..for mig er det ikke et problem at skrælle/rense/vaske grønsager til de måltider jeg laver på selve dagen...
Jeg kunne så heller ikke finde på at vente til selve dagen med at købe ind, her går tingene efter en madplan..Hvis jeg gør noget, for at gøre tingene lidt nemmere, så kan jeg finde på at lave dobbeltportioner og fryse den ene ned til en anden dag.

#24 Lovebear

Lovebear

Mor til Silas

• Æresmedlem - Grøn
  • 5802 Indlæg:
  • Fødselsår:1979
Opskrifter: 4

Sendt 05 March 2013 - 12:14

Jeg bakker ikke op men laver madplan og jeg synes nu ikke at det er så besværligt med grøntsager når jeg bare sørger for at vi har nogle dage med restemad. Jeg bruger stort set kun friske grøntsager og det kan da godt tage 15-30 min. at skrælle/skære/snitte det hele, men jeg gør det jo løbende undervejs i madlavningen. F.eks. til gårsdagens madlavning: Løg og hvidløg først, så gulerødder og bladselleri mens det første simrede i gryden, så i gryden med det + en håndfuld grønne bønner fra fryseren og dækkede til med vand og til sidst 2 hk. dåsetomater.

#25 ImAlive

ImAlive

En Fri Fugl, glad for livet.

• Æresmedlem Gul
  • 1012 Indlæg:
  • Fødselsår:1971

Sendt 05 March 2013 - 15:11

Kun gnavegrønt som jeg laver en bøtte af når den gamle er tom, så der altid er gullerud, agurk, peberfrugt, bladselleri og andet sprødt lige til at spise.

Men ellers har jeg ingen problemer med at forberede grøntsagerne til aftensmaden fra dag til dag.

0 Bruger (e) læser dette emne

0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme